Source AP ©

Chavez's government replaces popular opposition network with new state-funded channel

Venezuela's oldest private television station was pushed off the air as President Hugo Chavez's government replaced the popular opposition-aligned network with a new state-funded channel.

Radio Caracas Television shut down just before midnight Sunday as its broadcast license expired and soldiers took control of the station's transmitters. Chavez refused to renew its license, accusing the channel of "subversive" activities.

The new channel, TVES, launched its transmissions with artists singing pro-Chavez music, then carried an exercise program and a talk show, interspersed with government ads proclaiming, "Now Venezuela belongs to everyone."

Thousands of government supporters reveled in the streets as they watched the changeover on large TV screens, seeing RCTV's signal go black and then be replaced by a TVES logo featuring Venezuela's national colors.

Others launched fireworks and danced to the classic salsa tune "Todo tiene su final" "Everything Has Its End."

In the countdown to the midnight deadline, thousands of RCTV backers banged pots in protest and played recordings of sirens. Some fired gunshots into the air.

Earlier Sunday, police broke up an opposition protest using a water cannon and tear gas and later clashed with protesters who set afire trash heaps in affluent eastern Caracas. Police said some protesters fired shots, and others threw rocks and bottles. Police said 11 officers were injured.

Inside the studios of RCTV the sole opposition-aligned TV station with nationwide reach disheartened actors and comedians wept and embraced in the final minutes on the air.

They bowed their heads in prayer, and presenter Nelson Bustamante declared: "Long live Venezuela! We will return soon."

Chavez says he is democratizing the airwaves by turning the network's signal over to public use. His opponents condemned the move as an assault on free speech.

Germany, which holds the European Union presidency, expressed concern that Venezuela let RCTV's license expire "without holding an open competition for the successor license." It said the EU expects that Venezuela will uphold freedom of speech and "support pluralism."

Founded in 1953, RCTV had broadcast talk shows, sports, soap operas and a popular comedy program that poked fun at presidents including Chavez for decades. It had some 3,000 employees, including 200 journalists.

RCTV was regularly the top channel in viewer ratings, but Chavez accused the network of "poisoning" Venezuelans with programming that promotes capitalism, violating broadcast laws and other infractions.

The government promises TVES will be more diverse, buying 70 percent of its content from independent Venezuelan producers. It will carry sports, news and an educational program for children emphasizing socialist values, as well as foreign-made programs such as National Geographic documentaries.

"We've come here to start a new television with the true face of the people, the face that was hidden, the face that they didn't allow us to show," said Roman Chalbaud, a pro-Chavez filmmaker appointed by the government to TVES' board of directors.

Chavez, who says he is steering Venezuela toward socialism, accuses RCTV of supporting a short-lived 2002 coup. RCTV's journalists argue violent demonstrations staged by Chavez's supporters outside the station's studios prevented them from covering the news at the time.

RCTV's shutdown leaves 24-hour Globovision news channel as the only other major opposition-sided station, and it is not seen in all parts of the country. Other channels once critical of Chavez have toned down their coverage.

Chavez's decision "marks a turn toward totalitarianism," said RCTV's top executive, Marcel Granier, while hundreds of protesters chanted "No to the shutdown!" outside the station. "He's losing international recognition and he's losing the respect of his people."

More than 5.8 million people voted for Nicholas Maduro at the presidential election in Venezuela. This is more than a quarter of registered voters. Why did those people vote for the man, who, as Western media write, took Venezuela to the brink of collapse?

Venezuela may expect another Panama scenario from 1989
Comments
Ukraine's exit from Commonwealth of Independent States will affect common Ukrainians most
USA sanctions Russian oligarchs and heads of state-run companies
USA sanctions Russian oligarchs and heads of state-run companies
USA sanctions Russian oligarchs and heads of state-run companies
Ukraine's exit from Commonwealth of Independent States will affect common Ukrainians most
Russian air defences ready to shoot down NATO drones and reconnaissance aircraft over Crimea
Ukraine's exit from Commonwealth of Independent States will affect common Ukrainians most
Russian air defences ready to shoot down NATO drones and reconnaissance aircraft over Crimea
Russian air defences ready to shoot down NATO drones and reconnaissance aircraft over Crimea
Russian air defences ready to shoot down NATO drones and reconnaissance aircraft over Crimea
British football fans spineless to unleash World War Three in Russia during World Cup
Russian air defences ready to shoot down NATO drones and reconnaissance aircraft over Crimea
British football fans spineless to unleash World War Three in Russia during World Cup
Beautiful and terrifying: Russia shows video of Bulava ICBM underwater salvo launch
Kremlin on failed nuclear missile tests: 'Listen to President Putin and believe him!'
Kremlin wants foreign invaders out of Syria
Kremlin on failed nuclear missile tests: 'Listen to President Putin and believe him!'
What may happen to foreign tourists traveling for 2018 World Cup in Russia
Kremlin on failed nuclear missile tests: 'Listen to President Putin and believe him!'
Russian special services detain Hizb ut-Tahrir members in Crimea
Russian special services detain Hizb ut-Tahrir members in Crimea